becka-lotta

Alla inlägg under februari 2014

Av Rebecka - 26 februari 2014 08:35

Jag kommer tillbringa dagen i biblioteket ner i stan och läsa om hur förskolan kan stötta barn som har blivit utsatta för misshandel. Läraren och resten av min grupp saknade praktiska exempel på hur förskolan kan göra för att hjälpa barnet. Jag har lite panik eftersom texten ska in imorgon, så det gäller att arbeta på. Biblioteket öppnar inte för än tio, så en lugn start på en dag full med att arbeta med rapporten...


Jag tittar på Dharma och Greg, hjälper mig lite att inte sjunka ner i depressionen igen. Det finns mycket att läsa om barn som lever med våld i hemmet.

Av Rebecka - 21 februari 2014 22:58

Jag har använt denna kaka, den fungerar relativt bra, dock har jag insett att jag inte har fett hår som jag alltid trott och använt vanligt schampo.

Den är trevlig, ger doft i duschen son ger en lugn, den luktar ganska mycket i duschen och doften sitter kvar i håret på ett mer diskret sätt. Mitt hår kräver att jag använder även balsam till detta schampo, men kanske inte åt ett hår som det är mer anpassat för?
Mitt hår har fått en lite tyngd i det hela men även om jag har fått lite mer framträdande lockar...

Av Rebecka - 21 februari 2014 22:50

God natt

Ja, det känns så ögonen ser i kors och dubbelt av trötthet. Trots det kan jag inte somna, så det blir fler avsnitt av Tintin. Jag är ganska stolt, det mesta är undan städat ifrån flytten (förutom för lådor som ska fraktas bort) och städade hela lägenheten... Jag känner mig duktig, men huvudvärken började precis. Hoppas att ni kan sova även om jag inte kan.

Jag vet inte om jag har skrivit om midsommar traditionen som lever i min släkt. Jag har redan börjat drömma om den... Usch, säger jag dock brukar jag göra alla misstag i sömnen och klarar mig oskadd på färden, peppar peppar ta i trä!
I drömmen följer jag min morbror som ligger förre mig. Hela karavanen klara sig genom Båstad utan större misstag. Vi börjar på klättringen uppför den italienska vägen, då vi kommer fram till en ganska snäv och skarp vänster sväng. Min morbror klarar svängen, och jag kommer närmare då jag trycker ner bromsen för att sakta in, då jag märker att bromsen hade slutat fungera. Jag koncentrar mig på kurvan, dock märker jag att bilen beter sig annorlunda än innan. Jag svänger på ratten, då jag svänger men bilen fortsätter rakt framåt mot stupet framför oss med endast ett väggräcke som sista hopp. Dock har hela ekipaget för mycket kraft och far utöver kanten. Jag vaknar med ett ryck, och kan inte somna om...

Av Rebecka - 16 februari 2014 22:34

Idag har jag inte gjort mycket, då mamma jobbade och min syster var hos pappa och min bror, så var det bara jag och Pip hemma. Tur det kanske, jag hade så ont i ryggen i morse som har hållt i sig under hela dagen... Ajaj säger jag bara...

 

Igår tog mamma och jag en tur ner till Torekov, då vi ska tillbringa midsommar där med släkten, så jag kunde kolla in platsen och vägen dit. Jag kände att jag var tvungen samt att jag kommer göra om det flera gånger innan midsommar då jag kör med husvagnen hela vägen (ifjol körde jag endast till Båstad).

Det kommer gå bra, säger mamma. Vi kommer att köra i konvoj på väg ut med husvagnarna.

 

Jag inser stort sätt varje gång jag skriver här, eller tittar in att det är med långa mellanrum som jag skriver här, varje gång tänker jag att jag ska skärpa mig och skriva varje dag. Som student hinner jag inte med hur mycket som helst, då jag helst vill sova minst sex timmar per dygn. Kanske är jag kräsen, kanske skulle jag klara mig på färre timmars sömn och flera timmars plugg...

Nej, jag vill även njuta av livet även om jag är en student vid högskola.

 

Varje dag så tänker jag idag ska jag:

- ta hand om det sista ifrån flytten

- plugga

- skriva om diskussionsunderlaget

- skriva på rapporten

- leta upp mer fakta om barnmisshandel

 

Nej, nu ska jag dricka vatten, borsta tänderna och sova, det är måndag imorgon och tid för plugg igen.

 

God natt

Av Rebecka - 15 februari 2014 20:15

Tv 6 visar maraton av Simpsons:)
Jag bara älskar Simpsons, jag vet inte hur många avsnitt som jag har sett eller hur många gånger jag har sett the Simpsons the movie!
Hur många gånger har du sett filmen?
Vilket avsnitt är din favorit?

Jag har precis sett första avsnittet av Simpsons, helt otroligt. Nu börjar avsnittet igen...

God natt

Av Rebecka - 10 februari 2014 12:55

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, förbanna eller prisa gudarna, men det känns som om nerverna sitter på utsidan efter flera veckors koncentration på barnmisshandel och hur förskolan kan arbeta/uppmärksamma det hela, lämnat text till både klasskamrat/grupp samt läraren...
Nervöst då jag själv inte är nöjd med texten, då den inte blev som jag hade tänkt samt att jag fick skriva om den i sista sekund (det innebär samma kväll/natt den ska in för diskussion med klassen så jag glömmer helt bort att det ska vara en text och därför skriver den på små talkort - enbart för mitt minnes skull) så det behöver bearbetas ännu mer, då den endast nu befinner sig i kategorier utan att vara en fullständig text.

Det hela blir inte bättre av att gå på en föreläsning som får alla att somna, där läraren ger en endast 5 minuter paus på två timmars lång föreläsning, där han förbjuder oss att gå på toaletten dessutom!
Inte för att skryta (om man/du/jag/vi/ni skryter om något sådant?) så klarar jag mig tills jag kommer hem igen, vilket borde vara om en timme. Nej, jag tänker på de andra, det är många som är beroende av att få toapauser på föreläsningarna, både utav det ena skälet till det andra.

Sedan var det inte ett dugg bra att läsaren var så tråkig och torr så att... Jag vet inte ens vad jag ska jämföra honom med. Det enda positiva var att han godkände att vi fotograferade powerpointen, vilket vår kursledare anser att vi borde kunna anteckna under föreläsningen och inte borde vara beroende av powerpointen.
Ja, det finns både positiva och negativa effekter av hennes beslut.

Nej, nu är det hög tid att äta på tåget, det som står på menyn är kall kycklinggryta med curry och ris, på tåget på väg hem.
Åh, en idée mikrovågsugn på tåget! Fast det finns väl någon anledning att det inte redan finns. Fast det hade räddat mig många gånger ifrån att äta kall mat.

God lunch/middag eller vad man säger så här mitt på dagen, fast det är närmare eftermiddag än förmiddag nu...

Av Rebecka - 6 februari 2014 13:31

Jag kände igår att idag när resten av klassen ska ha deras examination idag, så kände jag att jag förtjänar en dag då jag inte behöver tänka på barn som far illa...
Så jag tog bilen och körde till Älmhult och IKEA där för att handla en ny taklampa:)

Så jag sitter här och äter en lunch för 45kr:)
Bra va?
Jag tycker det!
Det blev spätta, potatis, sås och för att lyxa till det efterrätt (halva priset för Ikea family kunder)

Jag ska njuta utan resten av middagen innan jag åker hem...

God middag

Av Rebecka - 2 februari 2014 21:26

Det var en tid sedam jag skrev - förlåt.

Hela veckan har varit full med saker att göra och en helt förstörd Becka-Lotta slutade det med...
Inte ens att det räcker så har jag fått världens förkylning, fast tack och lov inte med hosta. En förkylning med hosta innebär mycket slem och ingen sömn... ingen bra kombination.

Det har varit med svprigheter att ta sig ner till skolan, men det får man rökna med och med ett skånetrafik som blir lika chockade varje vinter att det kommer SNÖ! wow, eller?
Jaja, en vecka slut och en ny börjar snart. Det känns som om kursen har precis startat och denna vecka kommer vår första examination, HjÄLP!
Ta ett djupt andetag och ta det lugnt, det kommer att lösa sig.

Jag hade tänkt att i helgen skulle jag ta det lugnt, plugga och ställa i ordning mitt rum efter flytten, men det blev istället köra bil, förkylning, hämta fler saker att trycka in i rummet och titta på film. En slappehelg, blev det.

Jag avslutar denna helg med big bang thery (tror att det stavas så, och är för lat för att gå och kolla) säsong 1 när Penny flyttar in, och Sheldon som städar hennes lägenhet...

God natt och sov gott

p.s jag har bara snötit mig fem gånger under tiden jag skrev inlägget

Ovido - Quiz & Flashcards